środa, 13 lipca 2011

Reakcje mediów na wystawę "Powrót Jurry'ego"



Come back Jurry'ego rozpoczął się w Krakowie jesienią ubiegłego roku - w 30 rocznicę tragicznej śmierci artysty. Podwójna wystawa - w Muzeum Narodowym i w Zderzaku - zgromadziła ok. 80 prac artysty i cieszyła się ogromnym powodzeniem. 




„Rzeczpospolita”: „Najważniejszym wydarzeniem jesieni są dwie wystawy pod wspólnym tytułem «Powrót Jurry'ego »” (Monika Małkowska,18.10.2010). 

"Gazeta Wyborcza": "Dwie krakowskie wystawy stawiają pytanie: czy obrazy Jurry'ego 30 lat po jego śmierci potrafią przeciwstawiać się nowym formom zakłamania?" (Anna Arno, 21.10.2010).

"Polityka": "Powrót nieco zapomnianego, a tak interesującego artysty, to jedno z najciekawszych wydarzeń wystawienniczych tej jesieni" (Piotr Sarzyński, 23.10.2010).

"Tygodnik Powszechny": "Swoim ostatnim projektem krakowska Galeria Zderzak potwierdza swoją rolę w odkrywaniu, nazywaniu i katalogowaniu bardzo ważnego nurtu w powojennej sztuce polskiej, biegnącego od Andrzeja róblewskiego, poprzez Jerzego Ryszarda Zielińskiego, Gruppę aż do Sasnala.To wydarzenie: do historii najnowszej sztuki polskiej dopisany został właśnie kolejny akapit" (Agnieszka Sabor, 31.10.2010).

"Przekrój": "I zapewne o Jurrym Zielińskim, jednym z najciekawszych malarzy schyłku PRL, historia by zapomniała, gdyby nie pasja i wysiłek (...) Galerii Zderzak. Wielka wystawa, utrwalona znakomitym albumem, przywróciła polskiej sztuce tę nie byle jaką postać" (Tadeusz Nyczek, 16.11.2010).

"Miesiąc w Krakowie": "Obrazy Jurry'ego to evergreeny - nigdy się nie zestarzeją, będą zawsze aktualnym komentarzem do bieżącej sytuacji społeczno-politycznej Polski" (Marta Nobis-Panek, 1.10.2010).



Telewizja TVN nakręciła film dokumentalny o życiu i śmierci Jurry'ego emitowany 2 listopada 2010.

W grudniu krakowska prasa przyznała wystawie tytuł najciekawszego wydarzenia artystycznego roku 2010. 

W styczniu 2011 londyński magazyn o sztuce "Apollo" zapowiedział jako ważne wydarzenie wystawę Jurry'ego w Warszawie i określił sztukę artysty nazwą Cold War Pop (Nick Hodge, "Cold War Pop and the icy grip of Communism", "Apollo", styczeń 2011).

Obrazy Jurrego gościły też w Warszawie - miejscu, które go przyjęło, wyniosło - a potem zniszczyło. Druga odsłona "Powrotu Jurry'ego" ma znaczenie symboliczne: jego obrazy znów pojawiły się w Akademii, w której studiował i przeciw której się buntował.
Mogliśmy zobaczyć tam  około 50 prac wypożyczonych ze zbiorów muzealnych i prywatnych: najsławniejsze dzieła Jurry'ego - Ostatni romantyk, Jam (I am), Bez buntu, Ironia, Gorący, Albo-albo, Z honorem, Nie wypada - przywołujące kontekst polityczny tamtych lat: rok 1968, interwencję w Czechosłowacji, lata małej stabilizacji, działalność cenzury, ograniczoną suwerenność państwa. Wydarzeniem było pokazanie cyklu tzw. helsińskiego - ironicznych portretów polityków, którzy brali udział w KBWE w Helsinkach w roku 1975.

Sztuka Jurry'ego - połączenie malarstwa i poezji w pełnej wyrazu emblematycznej formie - może stać się odkryciem dla młodego pokolenia artystów, tak jak stała się inspiracją dla Gruppy w latach 80. i Twożywa w latach 2000.
Wszystkim wystawom towarzyszy 576-stronicowa książka "Jurry. Powrót artysty" - pierwsza monografia artysty, zawierająca bogaty materiał źródłowy i dokumentacyjny. Jurry'ego wspominają m.in. Aleksandra Krupska, Erazm Ciołek, Jan Dobkowski, Anda Rottenberg, Wojciech Krukowski, Wiesław Borowski, Tomasz Grygiel, członkowie rodziny Zielińskich i wiele innych osób.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Tutaj możesz dodać twoją opinię lub ciekawostkę powiązaną z tematyką blogu.